Primind o iconiță și binecuvântări de la Preafericitul Părinte Patriarh Daniel al B.O.R.

Primind o iconiță și binecuvântări de la Preafericitul Părinte Patriarh Daniel al B.O.R.

marți, 20 august 2013

LIMBA ROMÂMĂ (GRAMATICA) PENTRU CLASELE V-VIII

Am să vă spun, copii, acum,
Povestea Imperiului cel bun.

E o poveste a gramaticii, v-o spun,
E o poveste cu capcane, Licurici,
E o poveste pentru voi, cei mici!

Tabele, scheme, hărți conceptuale am creat,
Rebusuri și versuri pentru voi am creionat,
Sigur povestea mea, în timp, va ajuta,
Citește-o! Hai! Nu mai pregeta!

VERBUL

E cel dintâi, e primul împărat
Care, pe lângă el, a adunat
Acțiuni, activități, mândrii,
Haideți să-l cunoaștem, azi, copii!

În definiție el spune
Că-i parte de vorbire flexibilă - 
                  pe bune!

Are și moduri, timpuri, numere, persoane,
Trei diateze, patru conjugări: vai, Doamne!

E ”cel mai ce” dintre-mpărați,
Are rude, are frați!...


VERBUL



  
VERBUL: partea de vorbire flexibilă care exprimă acțiuni (a schia, a vedea, a scrie, a citi, a coborî), existența (a fi, a exista, a se afla, a se găsi) și starea (a se naște, a muri).

CLASIFICARE – TRANZITIV (îi urmează / poate fi urmat de un complement direct);
-         INTRANZITIV (nu îi urmează / nu poate fi urmat de un complement direct);
-         IMPERSONAL prin conținut (acțiunea exprimată de el nu este săvârșită de nicio persoană) și UNIPERSONAL prin formă (are numai persoana a III-a, numărul singular) – a ploua, a ninge, a tuna, a fulgera, a se însera, a se înnora, a se înnopta, se zice, se pare, se aude, se crede, se întâmplă, a măcăi, a lătra, a trebui etc. -;
-         PREDICATIV sau personal (acțiunea exprimată de acest tip de verb este realizată de persoane; el are funcția sintactică de predicat verbal – care răspunde la întrebarea ”ce face?”, adresată subiectului – sau de predicat nominal, care arată ce este, cine este și cum este subiectul, aflându-se prin întrebările ”cine este?”, ”ce este?”, ”cum este?” și fiind alcătuit dintr-un verb copulativ și un nume predicativ);
-         NEPREDICATIV sau nepersonal (acțiunea exprimată de acest tip de verb nu poate fi realizată de persoane; el are funcții sintactice de subiect, nume predicativ, complement direct, complement indirect, atribut verbal, atribut adjectival, complement circumstanțial de mod, complement circumstanțial de timp)
- ACTIV PRONOMINAL, care, la diateza activă, este însoțit de un pronume reflexiv care îndeplinește funcții sintactice separat (El iși spune cuvinte de îmbărbătare. - cui spune? sie, însuși, își = complement indirect -. El se laudă. - pe cine? pe sine, se = complement direct -. El și-a murdărit pantofii. - ai cui? ai săi, și- = atribut pronominal în Dativ / dativul posesiv -. )
- AUXILIAR / AJUTĂTOR, ce ajută la formarea unor timpuri compuse (a fi - modul indicativ, timpul viitor anterior: voi fi venit; modul conjunctiv, timpul perfect: să fi venit; modul condițional-optativ, timpul perfect: aș fi venit; modul infinitiv, timpul perfect: a fi venit; diateza pasivă: sunt venit -; a avea - modul indicativ, timpul perfect compus: am venit; modul condițional-optativ, timpurile prezent și perfect: venit, ai fi venit -; a voi - modul indicativ, timpul viitor și viitor anterior: voi veni, voi fi venit -)
- COPULATIV, care, împreună cu numele predicativ, formează predicatul nominal: a fi - când nu poate fi înlocuit cu niciunul dintre verbele a exista, a se afla, a se găsi; a deveni, tot timpul; a ajunge, când poate fi înlocuit cu ”a deveni”; a ieși, când poate fi înlocuit cu ”a deveni”; a se face, când poate fi înlocuit cu ”a deveni”; a părea, când are subiect (El pare de piatră.), când nu apare la diateza reflexivă și când nu este verb impersonal, urmat de de propoziția suborbonată subiectivă; a însemna, când are sensul de ”a avea importanță” și când nu poate fi înlocuit cu ”a nota”, ”a marca” (printr-un semn, ceva), ”a face un semn”; a se numi, când se referă la nume (Prietena mea se numește Mioara.); a se chema, când se referă la nume (Ea se cheamă Iulia.) și când nu se poate înlocui cu ”a striga”, ”a anunța”; a rămâne, când arată că subiectului nu i s-a schimbat caracteristica și când nu arată starea; a se naște, când nu poate fi înlocuit cu ”a veni pe lume”.

CONJUGĂRILE VERBULUI: După terminația verbului la modul infinitiv, timpul prezent, verbul cunoaște patru conjugări, și anume: - conjugarea I, verbele la infinitiv terminându-se în litera ”-a”: a schia, a colora etc.;
-         conjugarea a II-a, verbele la infinitiv terminându-se în literele ”-ea”: a vedea, a (-i) plăcea etc.;
-         conjugarea a III-a, verbele la infinitiv terminându-se în litera ”-e”: a scire, a merge, a șterge etc.;
-         conjugarea a IV-a, verbele la infinitiv terminându-se în literele ”-i” și / sau ”-î”: a citi, a ști, a privi, a hotârî, a coborî, a doborî etc..

DIATEZA VERBULUI: Diateza este forma pe care o ia verbul pentru a exprima raportul dintre acțiune și subiect.
În limba română, verbul are trebi diateze: - DIATEZA ACTIVA, acțiunea exprimată de verb fiind realizată de subiectul gramatical (Ea cântă la vioară.);
-         DIATEZA PASIVĂ, cțiunea exprimată de verb fiind suferită de subiectul gramatical și realizată de subiectul logic, cunoscut și sub numele de complement de agent Cartea – subiect gramatical – este adusă (predicat verbal tot timpul, deși are nuanță de predicat nominal) de Mihaela – subiect logic / complement de agent -﴿
-         DIATEZA REFLEXIVĂ



DIATEZA REFLEXIVĂ arată că acțiunea exprimată de verb este realizată de subiectul gramatical, care participă intens la acțiune și o și suferă, în același timp.
Verbele la diateza reflexivă sunt însoțite obligatoriu de un pronume reflexiv, în cazul acuzativ sau dativ, fără funcție sintactică (Mara se gândește la sceneră. – cazul Ac.; Mircea își închipuie o scenă de luptă. – cazul D.).
Pronumele reflexiv care însoțește verbul la diateza reflexivă se analizează împreună cu acesta!

MODURILE ȘI TIMPURIL PREDICATIVE / PERSONALE
A. MODUL INDICATIV



Persoana          
Timpul prezent
Timpul imperfect
Timpul perfect simplu
Timpul perfect compus
Timpul mai mult ca perfect



I sg.
cânt
cântam
cântai
Am cântat
cântasem



A II-a sg.
Cânți
Cântai
Cântași
Ai cântat
Cântaseși



A III-a sg.
Cântă
Cânta
cântă
Au cântat
cântase



I pl.
Cântăm
Cântam
cântarăm
Am cântat
cântaserăm



A II-a pl.
Cântați
Cântați
Cântarăți
Ați cântat
Cântaserăți



A III-a pl.
cântă
cântau
cântară
Au cântat
cântaseră



Timpul viitor
Timpul viitor anterior
Timpul viitor popular

Voi cânta
Voi fi cântat
O să cânt; oi cânta; am să cânt

Vei cânta
Vei fi cântat
O să cânți; ăi cânta / îi cânta; ai să cânți

Va cânta
Va fi cântat
O să cânte; o cânta; are să cânte

Vom cânta
Vom fi cântat
O să cântăm; om cânta; avem să cântăm

Veți cânta
Veți fi cântat
O să cântați; ăți / îți cânta; aveți să cântați

Vor cânta
Vor fi cântat
O să cânte; or cânta; au să cânte

B.   MODUL IMPERATIV


Forma afirmativă
Forma negativă
Persoana a II-a, numărul singular
Cântă!
Nu cânta!
Persoana a II-a, numărul plural
Cântați!
Nu cântați!




C.   MODUL CONJUNCTIV

Persoana
Timpul prezent
Timpul perfect
I, sg.
Să cânt
Să fi cântat
A II-a, sg.
Să cânți
Să fi cântat
A III-a, sg.
Să cânte
Să fi cântat
I, pl.
Să cântăm
Să fi cântat
A II-a, pl.
Să cântați
Să fi cântat
A III-a, pl.
Să cânte
Să fi cântat

D.   MODUL CONDIȚIONAL-OPTATIV

Persoana
Timpul prezent
Timpul perfect
I, sg.
Aș cânta
Aș fi cântat
A II-a, sg.
Ai cânta
Ai fi cântat
A III-a, sg.
Ar cânta
Ar fi cântat
I, pl.
Am cânta
Am fi cântat
A II-a, pl.
Ați cânta
Ați fi cântat
A III-a, pl.
Ar cânta
Ar fi cântat

 
MODURILE ȘI TIMPURILE NEPREDICATIVE / NEPERSONALE

A.   MODUL INFINITIV
TIMPUL PREZENT
TIMPUL PERFECT
A cânta
A fi cântat

B.   MODUL GERUNZIU
Cântând

C.   MODUL PARTICIPIU
Cântat, cântată, cântați, cântate

D.   SUPIN
De cântat, pentru cântat, la cântat, despre cântat

FUNCȚIILE SINTACTICE ALE VERBELOR AFLATE LA MODURI NEPREDICATIVE / NEPERSONALE

MODUL INFINITIV
-         subiect: A desena este o plăcere.
-         Nume predicativ: Plăcerea mea este de a desena.
-         Atribut verbal: Plăcerea de a desena o are Ioana.
-         Complement direct: Vrem a desena.
-         Complement indirect: Se gândește a desena un curcubeu.
-         Complement circumstanțial de timp: Înainte de a desena își ascute creioanele.
-         Complement circumstanțial de mod: Pictează fără a desena mai întâi.
-         Complement circumstanțial de scop: Pentru a desena are nevoie de creioane.
MODUL GERUNZIU
-         subiect: Din camera cealaltă se auzea strigând.
-         Atribut verbal (când nu se acordă cu substantivul): Păru-i lunecând pe umeri era blond.
-         Atribut adjectival (când se acordă cu substantivul pe care îl determină, în gen, număr și caz): Coșurile fumegânde ale caselor se vedeau de departe.
-         Complement direct: George auzea strigând în curte.
-         Complement circumstanțial de mod: Mânca înghițind repede.
-         Complement circumstanțial de timp: Privind tabloul, a fost impresionat.
-         Complement circumstanțial de cauză: Mergând prea repede, a căzut.
MODUL PARTICIPIU
-         atribut adjectival: El poartă un costum deschis la culoare.
-         Nume predicativ: Culoarea costumului său era deschisă.
-         Complement circumstanțial de mod: El își exprima deschis părerile.
-         Subiect: Cel deschis îmi place mai mult.

MODUL SUPIN
-         subiect: De învățat este ușor.
-         Nume predicativ: Poezia este de învățat.
-         Atribut verbal: Poezia de învățat este frumoasă.
-         Complement direct: Avem de învățat o poezie.
-         Complement indirect: S-a săturat de stat degeaba.
-         Complement circumstanțial de loc: Am dat o raită pe la scăldat.
-         Complement circumstanțial de scop: A plecat la învățat. Merge la pădure pentru vânat.

 
LOCUȚIUNEA VERBALĂ este un grup de cuvinte ce echivalează cu sensul unui verb: a face explozie = a exploda,  a da foc = a incendia, a da năvală = a năvăli, a face rost = a procura, a lua apărarea = a apăra,  a lua loc = a se așeza, a lua naștere = a începe, a lua sfârșit = a se termina, a se sfârși, a băga de seamă = a sesiza, a observa,  a da de știre = a vesti, a da în vileag = a dezvălui, a demasca, a-și aduce aminte = a-și aminti, a face cu mâna = a chema, a saluta, a pune la cale = a plănui, a lăsa baltă = a renunța, a-și băga mințile în cap = a se cuminți,  a trage pe sfoară = a păcăli, a se da de-a rostogolul = a se rostogoli, a avea habar = a ști, a-și face intrarea = a intra, a lua la ochi = a ochi, a lua aminte = a fi atent, a lua în batjocură = a râde (de cineva), a aduce aminte = a aminti, a da rod = a rodi, a da zor = a zori, a o lua la fugă = a fugi, a sta de veghe = a veghea, a sta de vorbă = a vorbi, a da chiot = a chiui, a croi-o la fugă = a fugi, a da în pârg = a se pârgui, a lua o hotărâre = a hotărî, a trage cu ochiul = a privi, a sta în loc = a se opri, a da ortul popii = a muri, a spăla putina = a fugi, a lua parte = a participa, a ține hangul = a acompania, a ține piept = a rezista, a face cu ou și cu oțet = a certa, a ocărî


Niciun comentariu: